Gelukscondities

We zijn ondertussen begonnen met een nieuw jaar, 2019. De goede voornemens vliegen je natuurlijk weer om de oren. Ik wil afvallen, ik wil stoppen met roken, ik wil gezonder leven, etc. Maar waarom wil iemand dat eigenlijk, dat is de vraag.

Ik vermoed dat mensen over het algemeen denken er direct of indirect gelukkiger van te worden. Dit zijn dus eigenlijk condities om jezelf gelukkig te voelen. Net als een nieuwe grotere auto, een bepaalde functie op werk, een bepaalde omzet of winst van je bedrijf of zelfs het winnen van de loterij.

In je hoofd, of zelfs op een dieper niveau, zeg je bijvoorbeeld te jezelf: ‘Als ik rijk ben dan ben ik gelukkig’. Indirect zeg je dan ook het tegenovergestelde: ‘Als ik niet rijk ben kan ik niet (helemaal) gelukkig zijn’. En daar gaat het fout bij de meerderheid van de mensen. Het feit dat je diep van binnen hebt besloten niet volledig gelukkig te kunnen zijn zorgt ervoor dat je dat gevoel af en toe wil wegdrukken. Je gaat bijvoorbeeld veel eten of alcohol drinken. Je gaat dingen doen om je wel gelukkig te laten voelen.

Mijn advies is, probeer je los te koppelen van je gelukscondities of probeer ze op zijn minst te vervangen door gezonde ideeën en acties. Makkelijk gezegd natuurlijk, maar als het makkelijk was had iedereen het al lang gedaan. Het gaat om het doorbreken van gewoontes, het goed nadenken hoe dat bij jou zit. Stel jezelf de vraag, waar wordt ik gelukkig van? Als dat materiële zaken zijn of voornamelijk slechte voeding ga dan een niveau dieper en stel jezelf de vraag, ‘waarom heb ik een nieuwe auto nodig om mezelf gelukkig te voelen?’. Wil je erbij horen, heb je een minderwaardigheidscomplex, vind je de wereld oneerlijk, heeft je vader ooit gezegd dat jij nooit in zo’n auto zou rijden, etc., etc.

Misschien lukt het je om die gedachten los te koppelen van je geluksgevoel. Het is heel knap als je dat lukt. Je kunt dit ook met een life coach bespreken, een NLP cursus doen of naar een goede hypnotherapeut gaan die krijgen de loskoppeling soms binnen 1 sessie voor elkaar.

Dan sluit ik af met nog 2 tips om van je geluksconditionering af te komen of om ze af te zwakken. RELATIVEREN en DANKBAAR ZIJN.

Als er een geluksconditie omhoog komt zeg je bijvoorbeeld tegen jezelf: ‘Ik heb geen groot huis maar ik heb wel een huis, dat kunnen heel veel mensen op deze wereld niet zeggen’. En maak er een gewoonte van om elke ochtend of avond hardop uit te spreken waar je dankbaar voor bent, bijvoorbeeld ‘Ik ben dankbaar dat mijn ouders nog leven’ of ‘Ik ben dankbaar dat mijn kinderen gezond zijn’. Door hiervan een gewoonte te maken ga je de strijd aan met die vervelende gelukscondities.

Succes met herconditionering 🙂