Ik hou niks vol

Je kent het wel, op een gegeven moment ben je het zo zat, je wil nu echt afvallen, een nieuwe baan, stoppen met roken, etc. Vooral met oud en nieuw geven mensen zichzelf weer een nieuwe kans om het nu echt te gaan doen. Maar in werkelijkheid zijn er maar weinig mensen die het volhouden. Hoe komt dat nou en nog belangrijker, wat kan je er aan doen?

Als je naar het actiemodel hieronder kijkt zie je 5 lagen. Als we van boven naar beneden gaan zorgt elke laag dat er x % van de mensen die iets willen bereiken afvalt. Als we het nieuwjaarsvoorbeeld nemen zal bijvoorbeeld 80% van de mensen nieuwe dromen/doelen stellen. Slechts 80% daarvan maakt deze doelen concreter. Maar een heel klein deel van die 80% schrijft hun droom ook daadwerkelijk op. Dus voordat we in het HOE-gedeelte komen is al bijna iedereen gestopt.

Laten we zeggen dat 10% de concrete doelen in stappen verdeelt dan valt er weer een grote groep af omdat ze tegen acties aanlopen waarbij ze niet precies weten hoe ze die moeten aanpakken. Slechts een heel klein groepje zet uiteindelijk de stappen om in een haalbare (week) planning.

Van het kleine groepje dat met de nieuwe weekplanning is gestart valt dan weer een groot gedeelte af omdat ze deze planning puur op wilskracht moeten volhouden. De oplossing, maak nieuwe gewoontes en rituelen. Spreek met jezelf af dat je die een maand uitvoert en je zal zien dat veel acties helemaal niet zo moeilijk zijn. Het resultaat zal je energie en motivatie geven om een groot deel van je gewoontes door te zetten tot je niet meer beter weet. Voor de volgende maand kun je aanpassingen doen om je planning nog makkelijker te kunnen realiseren.

Gefeliciteerd! Als je het laatste groepje zit, die misschien maar maximaal 5% is van alle dromers die waren gestart en je hebt ontdekt hoe jij (of de mens) in elkaar zit, ligt de wereld aan je voeten! Je kunt met dit model echt alles bereiken wat je wilt. Hou in je achterhoofd dat je het niet alleen hoeft te doen, blijf jezelf inspireren dmv boeken, filmpjes, gesprekken, podcast. Wees creatief in je oplossingen en zorg dat je constant je energielevel hoog houdt door de juiste voeding, beweging, rust en planning.